بهروزرسانیهای ویندوز ۱۰ (Microsoft Windows 10) بهطور معمول در کنار اضافه کردن قابلیتهای جدید به سیستمعامل، باگهایی جدید هم به آن وارد میکنند. این موضوع بارها رخ داده است؛ بنابراین وقتی شنیدیم بهروزرسانی مه ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰ که نسخهی سیستمعامل را به ۲۰۰۴ ارتقاء میدهد حاوی باگهایی آزاردهنده است، بههیچوجه تعجب نکردیم.
بر اساس پستهایی که توسط کاربران در انجمنهای آنلاین منتشر شده، بهروزرسانی ۲۰۰۴ ویندوز ۱۰ کارکرد سیستمعامل را در زمینهی اتصال به اینترنت مختل میکند. درواقع کاربر، رایانه را به اینترنت متصل کرده و مرورگر هم بهخوبی توانایی وبگردی را دارد؛ اما برخی اپلیکیشنها نمیتوانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند و خطای قطع بودن اینترنت را روی صفحه نشان میدهند.
نکتهی آزاردهندهتر این است که باگ جدید هیچگونه اخطاری ازطریق خود سیستمعامل روی صفحه ظاهر نمیکند و دلیل ایجاد آن هم مشخص نشده است. اگر بهروزرسانی جدید را نصب کرده باشید، احتمالا جزو کاربرانی هستید که آیکون اخطار زرد رنگ No Internet Access را در بخش سینی سیستم (System Tray) مشاهده کردهاید. کاربران گفتهاند این اخطار باعث میشود اپلیکیشنهایی نظیر استیم و اسپاتیفای و بازی فورتنایت توانایی دسترسی به اینترنت را نداشته باشند. با اینحال اگر مرورگر وب را باز کنید همچنان به اینترنت دسترسی دارید.
مایکروسافت با انتشار بیانیهای جدید در انجمنهای تیم پشتیبانی خود اعلام کرد از حضور باگ جدید آگاه است. طبق گفتهی مایکروسافت این باگ جدید از بخش نشانگر وضعیت اتصال شبکه (Network Connectivity Status Indicator) نشئت میگیرد. مایکروسافت روند تحقیق روی این مشکل را آغاز کرده و در هر زمان که راهحلی مناسب پیدا کند، آن را در قالب بهروزرسانی جدید در دسترس قرار میدهد. با اینحال ظاهرا کاربران زودتر از مایکروسافت دستبهکار شدهاند. شماری از کاربران ویندوز ۱۰ راهحلی جالب برای رفع مشکل اخیر ارائه دادهاند که انجام آن پیچیدگی خاصی ندارد.
بهمنظور رفع مشکل، مراحل زیر را بهترتیب دنبال کنید:
۱. با استفاده از نوار جستوجو در نوار وظیفه، عبارت Registry Editor را جستوجو کنید.
۲. در صفحهی نتایج، Registry Editor را باز کنید و وقتی صفحهای شناور روی صفحه ظاهر شد، گزینهی Yes را انتخاب کنید.
۳. در اپلیکیشن Registry Editor به مسیر زیر بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NlaSvc\Parameters\Internet
۴. پس از مراجعه به مسیر بالا، روی گزینهی EnableActiveProbing کلیک راست کنید و روی گزینهی Modify ضربه بزنید.
۵. مقدار Value Data را از صفر به یک تغییر دهید.
۶. روی گزینهی OK کلیک کنید تا پنجره بسته و ویرایشهای اعمالشده توسط شما ذخیره شود.
۷. اپلیکیشن Registry Editor را ببندید.
۸. رایانهی خود را ریستارت کنید تا تغییرات روی سیستم اعمال شوند.
اگر خوششانس باشید، پس از طی کردن مراحل بالا اپلیکیشنهای شما مجددا توانایی دسترسی به اینترنت را پیدا خواهند کرد. اگر پس از ریستارت کردن رایانه، باز هم اپلیکیشنها نتوانستند به اینترنت متصل شوند، مجددا روش بالا را با دقت بیشتر انجام دهید. اگر باز هم جزو افراد خوششانس نبودید و مشکل پابرجا ماند، تنها کاری که میتوانید انجام دهید منتظر ماندن است. اگر با این مشکل برخورده کرده و راهحل دیگری پیدا کردهاید، حتما آن را در بخش دیدگاههای همین پست با کاربران دیگر در میان بگذارید. در غیر این صورت منتظر بمانید تا بهروزرسانی جدید حاوی فایل رفعکنندهی این باگ بهصورت عمومی منتشر شود.
منبع:zoomit