|
تاریخ انتشار:۱۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۹
مدیریت بک لاگ
در این مقاله سعی بر این داریم تا مقوله مدیریت بک لاگ را مورد بررسی قرار دهیم. برای دانستن نحوه مدیریت کردن بک لاگ، ابتدا باید بدانیم بک لاگ چیست؟
بک لاگ محصول در واقع لیستی اولویت بندی شده است از آنچه که مربوط به عملکرد محصول مورد نظر است. یعنی هر آنچه که یک محصول برای تولد و رشد خودش نیاز دارد در بک لاگ محصول دیده میشود.
مسئولیت مدیریت بک لاگ تنها بر عهده مالک محصول است. این مسئولیت شامل پر کردن لیست بک لاگ، اولویت بندی آنها و مدیریت کلی آن می باشد.
به مواردی که در بک لاگ قرار میگیرند Product backlog Item یا به اختصار PBI یا آیتمهای بک لاگ محصول گفته میشود، که شامل لیست زیر میباشد: فیچرها، باگها، بهبودهای فنی، موارد آموزشی و هر آنچه که مالک محصول احساس میکند موجب خلق ارزش برای مشتری میشود.
تا زمانی که یک محصول زنده است، بک لاگ آن به طور مستمر و پویا در حال تغییر و به روز رسانی است. این بدان معنی است که آیتمهای بک لاگ بر مبنای نیازمندیهای مشتری مدام در حال تغییر، کم یا زیاد شدن هستند. در واقع تا زمانی که یک محصول زنده است، بک لاک آن نیز زنده و داینامیک میباشد. آنچه که باعث تغییر و رشد در بک لاگ میشود، بازخوردهایی است که ما مدام از محیط میگیریم.
ویژگیهای یک بک لاگ خوب
یک بک لاگ خوب بایستی DEEP باشد! و اما DEEP بودن یعنی چه؟!
Detailed appropriately: این ویژگی بدین معنی است که آیتمهای بالای بک لاگ، که قرار است در اسپرینت پیش رو تولید شوند، به دقت جزییاتشان مشخص شده باشد تا تیم بتواند به شکل کارآمدی آنها را تولید نماید. عموماً استوریهایی که در بالای بک لاگ قرار دارند به لحاظ سایز کوچکتر از استوریهای پایین بک لاگ هستند.
Estimated: این ویژگی دال بر این است که آیتمهای داخل بک لاگ بایستی دارای یک زمان تخمین باشند. و هر چه این آیتمها در بالای لیست قرار داشته باشند، بایستی تخمین دقیق تری را داشته باشند تا بتوان برنامه ریزی دقیق تری را برای ارائه اشان در اسپرینت پیش رو داشت.
Emergent: آیتمهای بک لاگ ماهیت ثابت و استاتیک ندارند. بلکه مدام در حال تغییر هستند. با پیشرفت مداوم پروژه، دانش ما نسبت به آن بیشتر و بیشتر میشود، که این منجر به اضافه ، حذف یا تغییر آیتمهای بک لاگ میشود.
Prioritized: در بک لاگ محصول، آیتمهای که در بالای لیست قرار دارند، حائز بیشترین اهمیت و بالاترین اولویت هستند. و هرچه که به پایین بک لاگ نزدیکتر میشویم، آیتمهای از اولویت بیزینسی کمتری برخوردارند. مالک محصول همواره مراقب این است که آیتمها بر اساس ارزشی که خلق میکنند در بک لاگ چیده شوند.
پالایش بک لاگ
برای داشتن یک بک لاگ خوب با ویژگی DEEP، نیاز داریم تا زمانی را برای پالایش بک لاگ صرف کنیم. این پالایش از سه مرحله تشکیل شده است:
- ایجاد آیتمهای بک لاگ
- تخمین دادن
- اولویت بندی
مسئولیت راهبری پالایش بک لاگ با مالک محصول است، که این کار را با تلاش جمعی تیم اسکرام انجام میدهد. زمان مشخصی برای انجام پالایش بک لاگ وجود ندارد و مالک محصول بر اساس نیازمندیهای موجود زمانهایی را در طی اسپرینت در نظر میگیرد. این در حالی است که پیشنهاد میشود این زمان بیش از ۱۰ درصد زمان تیم توسعه را در برنگیرد.
امر پالایش بک لاگ در انتها بایستی منجر به ایجاد آیتمهایی شود که آماده ورود به اسپرینت بعدی هستند.
تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد تحت مقوله مدیریت بک لاگ میگنجد. چگونگی مدیریت بک لاگ نقش مهمی را در ایجاد و خلق ارزش برای مشتری بر عهده دارد. به همین دلیل نهایت سعی را باید بر این داشته باشیم تا به عنوان یک مالک محصول بتوانیم بک لاگ محصولمان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.
منبع:nikamooz
|
|
|