پنج دلیل برای اینکه Entity Framework دوست برنامه نویسان است
تاریخ انتشار:۱۳:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۳۰

پنج دلیل برای اینکه Entity Framework دوست برنامه نویسان است


    




۱- جدا کردن خودتان از SQL


به عنوان یک برنامه نویس دیتابیس ممکن است زمان و هزینه زیادی روی یادگیری SQL گذاشته باشید. پس برای شما منطقی نیست که SQL را رها کنید و به سراغ ابزارهای دیگر بروید. اما به عنوان یک برنامه نویس چطور؟ شما به عنوان یک برنامه نویس که تمامی انرژی خود را روی یادگیری محیط و زبان برنامه نویسی گذاشته اید و زمانی برای یادگیری SQL نذاشته اید. با این شرایط ممکن است دانش شما در SQL Server پایین باشد و اعمالی که در SQL Server انجام میدهید بهینه و صحیح نباشد. با استفاده از Entity Framework خود را از SQL Server جدا کرده اید و کارهای عمومی را به Entity Framework میسپارید و اعمال تخصصی را نیز به متخصصین واقعی SQL Server واگذار میکنید تا تمامی کارها در بهترین شرایط انجام شود.


 
۲-ساده سازی کارها


هنکامی که از Entity Frameowrk استفاده میکنید بیشتر کوئری های خود را به کمک Linq و در محیط توسعه خود پیاده سازی میکنید. بیشتر کارهایی که میخواهید هنگام کوئری نویسی انجام دهید مثل Join, Where, Order by و ... همگی به کمک Linq قابل پیاده سازی است. در کل Linq برای برنامه نویسانی که آشنایی کمتری با SQL Server دارند کوئری های بهتر و بهینه تری تولید میکند تا خود برنامه نویس. در محیط های برنامه نویسی که برنامه نویسان آشنایی کمی با SQL Server دارند، کوئری های نوشته شده توسط آنها به زودی به یکی از گلوگاه های برنامه تبدیل میشوند. امروزه اکثر ORM ها از Linq پشتیبانی میکنند. یادگیری و استفاده از Linq برای افرادی که آشنایی کمی با SQL دارند بسیار ساده تر از یادگیری و استفاده صحیح از SQL است.

 
۳- جدا شدن از Data Model:


در صورتی که از آن دسته برنامه نویس هایی هستید که ابتدای امر به جای طراحی نرم افزار به طراحی دیتابیس میپردازید، باید به شما بگویم که با این کار شما طراحی نرم افزار خود را به مدل دیتابیس خود گره زده اید و با اعمال تغییرات در پایگاه داده، باید نرم افزار خود را نیز تغییر دهید. اما هنگامی که به عنوان یک برنامه نویس از EF استفاده میکنید، ساختار ذهنی شما از ساختار بانک های اطلاعاتی رابطه ای جدا شده و کاملا به صورت شی گرا نرم افزار خود را طراحی و پیاده سازی میکنید و هرجا که نیاز به استفاده از داده ها داشته باشید EF اطلاعات را برای شما فراهم میکند و کار بهینه سازی و عملکرد صحیح SQL Server را نیز به عهده متخصصین SQL Server میگذارید.

 

۴- جدا سازی بهتر قسمت های مختلف نرم افزار:

جدا سازی قسمت های مختلف برنامه یا به اصطلاح Separation of Concerns نیز از قابلیت های ویژگی های دیگر استفاده از EF در برنامه میباشد. در این روش شما تنها با کلاس ها سر و کار دارید و کلیه کارهای نرم افزار خود را با کلاس ها انجام میدهید. بدون در نظر گرفتن اینکه داده های مورد نیاز در کجا نگه داری خواهند شد.

 

۵- Code First

از آخرین ویژگی هایی که EF اضافه شد Code First است که به کمک آن شما کلاسهای خود را طراحی میکنید، در قسمت دیگری میتوانید قابلیت هایی که در دیتابیس نیاز دارید را نیز تنظیم کنید و سپس پایگاه داده را نیز به صورت اتوماتیک از روی مدل برنامه ایجاد کنید. هر تغییری که در کلاسهای خود ایجاد میکنید به کمک قابلیت Migration میتوانید اتوماتیک به پایگاه داده انتقال دهید و در کل به صورت کامل از پایگاه داده ایزوله میشود.

 
خلاصه:


در طی این مطلب کوتاه سعی کردیم با برخی از مزایای EF برای برنامه نویسان آشنا شویم، البته شایان ذکر است که این مزایا برای اغلب ORMها صادق است. اما چون EF ابزار توسعه داده شده توسط خود مایکروسافت است و به جرات میتوان گفت از بهترین و به روزترین ORMهای موجود در بازار است، و بهترین عملکرد را با Linq دارد در گفته های خود از EF نام میبردیم. در ادامه با EF بیشتر آشنا خواهیم شد.




منبع:nikamooz