آموزش #C - جلسه پانزدهم
تاریخ انتشار:۱۰:۰ ۱۳۹۸/۹/۲۳

آموزش #C - جلسه پانزدهم


حل تمرین‌های 6 تا 11 (تمرین‌های مربوط به حلقه‌ها و switch)


در این قسمت به حل تمرین‌های ۶ تا ۱۱ می‌پردازیم. هدف از انجام این تمرین‌ها آشنایی بیشتر با حلقه‌های تو در تو و دستور switch است.




حل تمرین شماره ۶: همان‌طور که می‌دانید این تمرین شباهت زیادی با مثال قسمت قبل دارد با این تفاوت که اندازه مثلث از کاربر گرفته می‌شود:




;using System
class Solution
}
    ()static void Main
    }
        Solution 06//
 
        ;Console.Write("Please enter triangle size: ")
        ;int size = Convert.ToInt32(Console.ReadLine())
 
        ;()Console.WriteLine
 
        for (int i = 0; i < size; i++)
        }
            for (int j = 0; j <= i; j++)
            }
                ;Console.Write("*")
            {
            ;()Console.WriteLine
        {
 
        ;()Console.WriteLine
    {
{





نحوه‌ی دریافت ورودی از کاربر در قسمت چهارم مورد بحث قرار گرفت. تفاوت دریافت ورودی در این تمرین و مثال قسمت چهارم در نوع ورودی آن‌ها است. در مثال قسمت چهارم، ورودی گرفته شده از کاربر از جنس string بود اما در اینجا ورودی دریافت شده باید یک عدد باشد. هنگامی‌که ورودی را به برنامه می‌دهید، مقدار وارد شده از جنس string است و شما باید آن را به عدد تبدیل کنید. همان‌طور که می‌بینید، مقدار دریافت شده از کاربر توسط دستور ()Convert.ToInt32 به یک عدد صحیح ۳۲ بیتی علامت‌دار (شامل مقدار مثبت و منفی) تبدیل شده و مستقیماً در متغیر size قرار گرفته است. ()Convert.ToInt32 متدی است که مقدار string را دریافت کرده و به یک عدد صحیح ۳۲ بیتی علامت‌دار  (۳۲bit signed integer) تبدیل می‌کند. در ادامه‌ی تمرین بالا، مانند مثال قسمت قبل حلقه‌های تو در تو به جای نمایش اعداد کاراکتر ستاره را نمایش می‌دهند. در قسمت‌های آینده مبحث متدها و کلاس‌ها به‌طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد پس در این مورد هیچ جای نگرانی نیست که شما کاملاً با شی‌گرایی آشنا شده و بر آن مسلط می‌شوید.

حل تمرین شماره ۷: این مسئله بسیار ساده است. کافی است همه مراحل انجام کار را به‌روی کاغذ بیاورید تا به روش حل آن پی ببرید. اجازه دهید در ابتدا جواب را با هم ببینیم و سپس به توضیح و شرح آن بپردازیم.



Solution 07//
;using System
class Solution
}
    ()static void Main
    }
        Getting input from the user//
        ;Console.Write("Please enter the size: ")
        ;int size = Convert.ToInt32(Console.ReadLine())
 
        Variables declaration//
        ;int rowNumber, j, k
 
        ۱st loop that's counting the rows//
        for (rowNumber = 1; rowNumber <= size; rowNumber++)
        }
             ۲nd loop that write space character//
            for (j = 1; j <= size - rowNumber; j++)
            }
                ;(" ")Console.Write
            {
 
            ۳rd loop that write star character//
            for (k = 1; k <= (2 * rowNumber) - 1; k++)
            }
                ;("*")Console.Write
            {
 
            finally, this WriteLine() method makes a break//
            ;()Console.WriteLine
        {
    {
{




همان‌طور که می‌دانید خروجی برنامه این چنین است:






در ابتدا سایز مثلث از کاربر گرفته می‌شود. در واقع سایز مثلث همان تعداد سطر برنامه‌ی ما است و با این‌کار ما به‌نحوی تعداد سطری که مثلث قرار است داشته باشد را از کاربر دریافت کردیم. این برنامه شامل یک حلقه‌ی خارجی و دو حلقه‌ی داخلی است. حلقه‌ی خارجی که اولین حلقه‌ی ما است این وظیفه را بر عهده دارد که تعداد سطرها را کنترل کند. دومین حلقه وظیفه‌ی چاپ کردن تعداد مشخصی کاراکتر space را در هر سطر بر عهده دارد. سومین حلقه نیز موظف است که در هر سطر تعداد مشخصی کاراکتر ستاره را چاپ کند.



چرا در قسمت شرطی حلقه‌ی اول نیاز داریم که متغیر rowNumber کوچک‌تر یا مساوی متغیر size باشد؟ جواب واضح است زیرا سایز مثلث همان تعداد سطر برنامه‌ی ما است. در حلقه‌ی دوم مشاهده می‌کنیم که متغیر j باید کوچک‌تر یا مساوی size – rowNumber باشد. علت این امر این است که در هر سطر باید تعدادی کاراکتر اسپیس چاپ شود و این کاراکترها باید با افزایش شماره هر سطر یک واحد کاهش یابند. در قسمت شرطی حلقه‌ی سوم مشاهده می‌کنید که متغیر k باید کوچک‌تر یا مساوی  ۱ – (rowNumber * 2) باشد. اگر به تعداد ستاره‌ها در هر سطر توجه کنید متوجه می‌شوید که اعداد فرد را در بر می‌گیرند: ۱،۳، ۵، ۷ و... بنابراین باید در هر سطر معادل با اعداد فرد، ستاره‌ها نمایش داده شوند. در نهایت ()Console.WriteLine برنامه را به خط بعد سوق می‌دهد.

حل تمرین شماره ۸: در این تمرین قصد داریم دو عدد را از کاربر دریافت کنیم و عدد اول را به توان عدد دوم برسانیم:




Solution 08//
;using System
class Example
}
    ()static void Main
    }
        ;Console.Write("Enter base number: ")
        ;int baseNo = Convert.ToInt32(Console.ReadLine())
        ;Console.Write("Enter power number: ")
        ;int powerNo = Convert.ToInt32(Console.ReadLine())
 
        ;int result = 1
 
        for (int counter = 1; counter <= powerNo; counter++)
            ;result = baseNo * result
 
        ;()Console.WriteLine
        ;Console.WriteLine("The result is " + result)
        ;()Console.WriteLine
    {
{



در ابتدای این مقاله با نحوه‌ی دریافت ورودی از کاربر و تبدیل آن به عدد صحیح آشنا شدید. در اینجا ما علاوه بر متغیرهای پایه و توان به یک متغیر برای ذخیره‌ی نتیجه‌ی نهایی (result) و یک متغیر برای شمارنده‌ی حلقه (counter) نیازمندیم. حلقه تا زمانی‌که کوچک‌تر یا مساوی عدد توان است تکرار می‌شود و عدد پایه را در مقدار result ضرب و حاصل آن را در خود متغیر result ذخیره می‌کند. به این ترتیب عدد پایه به اندازه‌ی عدد توان در خودش ضرب می‌شود.



حل تمرین شماره ۹: در این تمرین قصد داریم با استفاده از دستور switch یک فرهنگ لغت کوچک بسازیم:



Solution 09//
;using System
class Example
}
    ()static void Main
    }
        ;Console.Write("Enter a word to translate: ")
        ;()string word = Console.ReadLine
 
        switch (word)
        }
            :"case "window
                ;Console.WriteLine("Window means panjereh")
                ;break
            :"case "library
                ;Console.WriteLine("Library means ketab khaneh")
                ;break
            :"case "easy
                ;Console.WriteLine("Easy means asan")
                ;break
            :"case "memory
                ;Console.WriteLine("Memory means hafezeh")
                ;break
            :"case "software
                ;Console.WriteLine("Software means narm afzar")
                ;break
            :default
                ;Console.WriteLine("Oops! Your word doesn't exist in our dictionary.")
                ;break
        {
    {
{




در قسمت دوازدهم در مورد دستور switch بحث شد. البته برای ساخت فرهنگ لغت باید از دستوراتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرد و این روش غیر استاندارد است. این تنها تمرینی برای آشنایی بیشتر با دستور switch بود.
حل تمرین شماره ۱۰: در این تمرین قصد داشتیم توسط حلقه‌های تو در تو و کاراکتر █ یک مستطیل را رسم کنیم:




Solution 10//
;using System
class Example
}
    ()static void Main
    }
        for (int i = 0; i < 4; i++)
        }
            for (int j = 0; j < 14; j++)
            }
                ;("█")Console.Write
            {
            ;()Console.WriteLine
        {
    {
{




همان‌طور که می‌دانید حلقه‌ی اول مشخص می‌کند که عرض مستطیل شامل ۴ کاراکتر █ و حلقه‌ی دوم نشان می‌دهد که طول مستطیل شامل ۱۴ کاراکتر █ است و ()Console.WriteLine باعث می‌شود برنامه بعد از چاپ هر سطر به خط بعد برود.

حل تمرین شماره ۱۱:




;using System
class Example
}
    ()static void Main
    }
        ;Console.Write("Enter table width: ")
        ;int tableWidth = Convert.ToInt32(Console.ReadLine())
        ;Console.Write("Enter table height: ")
        ;nt tableHeight = Convert.ToInt32(Console.ReadLine())
        ;int result
 
        for (int i = 1; i <= tableHeight; i++)
        }
            ;result = 0
            for (int j = 1; j <= tableWidth; j++)
            }
                ;result = i * j
                ;Console.Write(result + "\t")
            {
            ;()Console.WriteLine
        {
    {
{



برای حل این تمرین ابتدا طول و عرض جدول ضرب را از کاربر دریافت کرده‌ایم سپس از طریق دو حلقه‌ی تو در تو متغیر i را در j ضرب کرده و حاصل آن را در متغیر result ذخیره کرده‌ایم و در نهایت آن را نمایش داده‌ایم.








منبع:webtarget


نظر به مطلب
نام:
ایمیل:
متن: 500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی: 13135