آموزش html - جلسه اول
تاریخ انتشار:۱۵:۲ ۱۳۹۸/۶/۱۵

آموزش html - جلسه اول


دوره آموزشی HTML که در این سایت منتشر شده است از این نظر مورد توجه هست که نقطه ورود به دنیای طراحی سایت محسوب میشود. اگر یک وب سایت را به یک ساختمان تشبیه کنیم همانطور که برای ساخت یک ساختمان به مصالح ، تیر آهن ، آجر و ... نیازمندیم میتوان گفت مصالحی که برای طراحی در یک وب سایت به کار برده میشود هم همان عناصر زبان HTML هست. در این دوره سعی شده است که تمام آن چیزی که شما برای طراحی با این زبان محبوب نیاز دارید گردآوری شده و در اختیار شما قرار داده شود. آز آنجایی که سایت w3schools یک منبع مهم در این رابطه هست از این سایت به عنوان منبع برای این دوره استفاده شده است.



HTML5 چیست؟

HTML5 جدیدترین نسل از زبان hyper text market مورد استفاده در طراحی سایت بوده و مورد تایید کنسرسیوم شبکه جهانی اینترنت یا همان W3C می باشد. پیشنویس اولیه آن در سال 2008 ارائه شد ولی تا 2011 تغییرات خاصی در آن اعمال نشده بود. در سال 2011  HTML5 بصورت رسمی منتشر شد و از آن روز مورد استفاده برنامه نویسان قرار گرفت ولی در ابتدا مرورگرهای کمی این زبان جدید را پشتیبانی میکردند. امروزه تمام مرورگرهای اصلی مانند کروم، سافاری، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر زبان کدنویسی HTML5 را پشتیبانی میکنند و امکان استفاده از تمام ظرفیت های آن فراهم شده است.


تهیه و انتشار HTML5 با اهداف مشخصی صورت گرفت که مهمترین آنها عبارتند از:

  • امکانات جدید باید بر پایه HTML، CSS، DOM و javascript بوده و همخوانی لازم را داشته باشد.
  • نیاز به افزونه های خارجی و جانبی مانند فلش تا حد امکان کاهش یابد.
  • رفع مشکلات و ارورها در HTML5 از نسخه های پیشین راحت تر باشد.
  • استفاده از اسکریپت در کدنویسی این زبان با نشانه گذاری جایگزین شود.
  • HTML5 باید مستقل از دستگاه باشد و بر روی هرنوع کامپیوتر و گجتی قابل استفاده باشد.
  • مراحل پیشرفت و بروزرسانی آن متن باز و در اختیار عموم باشد.

 

مثالی از زبان HTML :

<!DOCTYPE html>
<html >
<head >
<title >Page Title </title >
</head >
<body >
<h1 >This is a Heading </h1 >
<p >This is a paragraph. </p >
</body >
</html >


آنچه در مورد HTML5 باید بدانیم

به یاد داشته باشیم که HTML5 بر پایه نسخه قبلی یعنی همان HTML4.01 ساخته شده است و برای استفاده بهتر از آن میتوانید از اطلاعات قبلی خود نیز بهره ببرید زیرا با یک زبان کاملا جدید و متفاوت روبرو نیستید. تنها کافیست که تغییرات آن را نسبت به نسخه های قبلی بخوبی بشناسید و از امکانات جدیدی که به HTML5 افزوده شده نهایت استفاده را ببرید.


اگر شما بعنوان یک طراح سایت و کدنویس حرفه ای کار میکنید و هنوز از نسخه 4 استفاده میکنید اشتباه بزرگی را مرتکب میشوید زیرا در حال حاضر HTML5 یک زبان کامل بشمار میرود و تمام مرورگرها آن را پشتیبانی میکنند، همچنین با توجه به تازه بودن آن زمان کافی برای تسلط و رقابت با دیگران را خواهید داشت ولی در آینده و پس از همه گیر شدن HTML5 ممکن است شما از رقبایتان عقب بمانید و زمان زیادی را برای جبران آن از دست بدهید.

در جلسات بعدی بیشتر با HTML5و خصوصیات آن آشنا خواهیم شد.


نظر به مطلب
نام:
ایمیل:
متن: 500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی: 71145