آموزش سی شارپ - جلسه دوم
تاریخ انتشار:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۴

آموزش سی شارپ - جلسه دوم


ساخت یک برنامه ساده گرافیکی در سی شارپ


همانگونه که در بخش آموزش سی شارپ در محیط کنسول گفته شد ، console application برنامه ای تحت داس در محیط ویندوز است و فاقد محیط گرافیکی می باشد. پیشنهاد می کنیم جهت درک بهتر مطالب ابتدا آموزش #C را مطالعه کرده و سپس برای مطالعه و آموزش سی شارپ در محیط ویژوال استودیو اقدام نمایید.




در جلسه قبل آشنایی جزئی با محیط ویژوال استودیو داشتیم و یک برنامه ساده با form Application ایجاد کردیم.

در این بخش یک برنامه گرافیکی ایجاد می کنیم و یک پیغام را در آن نمایش می دهیم.

یک فرم با نام Hello ایجاد کرده و به صفحه اصلی طراحی وارد می شویم.









بر روی برگه ToolBox که در سمت چپ فرم در پنجره DesignView ظاهر می گردد ، کلیک کنید. جعبه ابزار کامپوننت ها و کنترل های متنوعی را نمایش می دهد که شما می توانید  با کشیدن و انداختن ، و یا با دابل کلیک کردن بر روی ابزار آنها را بر روی فرم ویندوزی قرار دهید. بخش AllControls لیست جامعی از کنترل ها را نمایش می دهد.

کنترل Label را پیدا کنید و سپس بر روی بخش مرئی فرم کلیک کنید تا کنترل Label بر روی فرم قرار داده شود.


نکته : اگر تمایل دارید جعبه ابزار همیشه به صورت مرئی باقی بماند  و هیچ بخشی از فرم را مخفی نکند ، بر روی دکمه Auto Hide که در سمت راست نوار عنوان جعبه ابزار قرار دارد و شبیه به یک سنجاق به نظر می رسد کلیک کنید. جعبه ابزار به صورت دائمی در سمت چپ پنجره ی visual Studio ظاهر شده و پنجره Design View برای جا دادن آن کوچک می شود.

کنترل label بر روی فرم دقیقا در جایی که شما می خواهید قرار ندارد . شما می توانید کنترل های روی فرم را برای تغییر مکان آنها را کشیده و در جای مورد نظر رها کنید.

پنجره Properties در سمت پایین و سمت راست صفحه نمایش و در زیر Solution Explorer ظاهر می شود . در این پنجره شما می توانید خاصیت های کنترل ها را تغییر دهید.

بر روی کنترل برچسب بر روی فرم کلیک کنید و در پنجره Properties ، خاصیت FontSize را بیابید و آن را به مقدار 20 تغییر داده و سپس در پنجره Design View بر روی نوار عنوان فرم کلیک کنید. اندازه متن داخل برچسب تغییر می کند.









مقدار خاصیت text را از Label1 به Please enter your name تغییر دهید.

اگر برچسب برای نمایش درست متن کوچک بود ماوس را بر روی لبه سمت راست کنترل برچسب قرار دهسد  (شکل ماوس به یک فلش دو سر تبدیل می شود) و می توانیم اندازه کنترل را تغییر دهیم.


از جعبه ابزار کنترل TextBox را بر روی فرم می کشیم و کادر متنی را به قدری حرکت می دهیم تا دقیقا در زیر کنترل برچسب قرار گیرد.
در پنجره Properties مقدار خاصیت Name که در بالای پنجره نمایش داده شده را به UserName تغییر می دهیم.







در جعبه ابزار بر روی کنترل Button کلیک کرده و سپس بر روی فرم کلیک می کنیم. کنترل دکمه را به سمت راست فرم بکشید .

از پنجره Properties استفاده کرده و خاصیت Name مربوط به دکمه را بهOk تغییر داده و خاصیت Text آن را به OK تغییر دهید تایید کنید که عنوان دکمه فرم تغییر کرده است.








در منوی Build بر روی Build Solution کلیک کرده و تایید کنید که پروژه با موفقیت ساخته شده است.

در منوی Debug بر روی Start Without Debugging کلیک کنید.

برنامه اجرا شده و فرمتان را نمایش می دهد و شما می توانید نامتان را در داخل کادر متنی وارد کنید و دکمه OK را کلیک کنید ، اما هیچ اتفاقی نمی افتد . شما باید مقداری کد را برای پردازش رویداد Click  مربوط به دکمه ok اضافه کنید.







در Design View بر روی کنترل Button دوبار کلیک کنید تا به صفحه کد و رویداد Click مربوط به کنترل دکمه وارد شوید.







کدی که به صورت Bold نشان داده شده را به متد ok_click اضافه کنید:


void ok_click(object sender , RoutedEventArgs e)
}
          ;MessageBox.Show("Hello " + userName.Text)       
{


این کدی است که وقتی کاربر بر روی دکمه ok کلیک می کند اجرا خواهد شد. این دستور یک کادر پیغام حاوی متن "Hello" همراه با نامی که کاربر در کادر متنی username تایپ کرده است را نمایش می دهد.

برنامه را اجرا کرده و نتیجه زیر حاصل خواهد شد :
















نویسنده : س.فخری


نظر به مطلب
نام:
ایمیل:
متن: 500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی: 74927